MODELBOUW DOOR
ALBERTSCHOLTHEIS
DE MODELBAAN
Mijn modelbaan beeldt een denkbeeldig
land, genaamd Altland, uit. De baan is een combinatie van gelijkstroom- en
wisselstroomtrajecten. De hoofdbaan verbindt de hoofdstad Altenstein via Factorij
met hoogoven en raffinaderij en Walkan met houtzagerij met Valmar.
Deze hoofdbaan bestaat uit een gelijkstroomtraject ( een groot ovaal) en een
wisselstroombaan in botvorm.
Altenstein is een typisch Europese stad met
fantasy-kenmerken: burchten, romaanse kerk. Een volgebouwde stad vol hoekjes,
steegjes, overheidsgebouwen, herbergen etc. Een stadstram verbindt de
verschillende delen als ook een smalspoortram die hoog boven de straten de
verschillende wijken verbindt. Daarnaast is er een metro om de vele mensen van
en naar het hoofdstation te vervoeren.
Factorij is een van ouds industrieel
centrum met hoogoven, ijzerfabriek, ertswinning en raffinaderij.
Walkan is een landelijke nederzetting
van agrariërs en houthakkers.
Valmar is een oud stadje met van
oorsprong Britse bewoners. De mijnbouw is een belangrijke bron van inkomsten,
evenals de handel. In het gebied tussen Walkan en Valmar kronkelt een
smalspoorlijntje.
Santa Fe Ten oosten van Valmar takt de
(gelijkstroom-)hoofdbaan af en loopt een traject omhoog. Steeds hoger loopt deze
aftakking achter de bergrug van Walkan en eindigt in Santa Fe. Hier vinden we
een jaknikker waar de olie opgepompt wordt.
Heeft Altenstein en Factorij van oorsprong Europese treinen,
Valmar gebruikt traditioneel Engels materieel. Daarentegen verkiezen de mensen
van Walkan en Santa Fe Amerikaans materieel. In dit land Altland kan men dus
verschillend materieel tegenkomen. ( Hoewel sommige puriteinse modelbouwers
hiervan zullen gruwen is de werkelijkheid veelzijdiger: Britten gebruikten
Amerikaanse stoomlocs evenals Finnen en Russen en tijdens WO II geheel Europa.
Ook verscheidene Britse stoomlocs en diesellocs zijn in en na de Tweede
Wereldoorlog op het continent ingeburgerd.)