MODELBOUW DOOR                         

                ALBERTSCHOLTHEIS

                                             DE HOBBY   

De modelspoorhobby is een veelzijdige hobby. Er zijn vele manieren waarop je met deze hobby bezig kunt zijn. Bij de één ligt het accent op de techniek, de digitale techniek of de ambachtelijke zwakstroomtechniek, bij de ander ligt  het accent op het verzamelen van modellen uit een bepaald tijdperk of van een bepaald merk, bij de ander gaat het om het rijden of het fotograferen, bij weer een ander gaat het om de scenery, het bouwen van huisjes, het formeren van bergen of het maken van modelbomen. Ook de fotografie van modelbouwwerkstukken kan een hobby op zich zijn.

Hoewel hobbytijdschriften aangeven hoe de ideale hobbybeleving behoort te zijn ben ik altijd mijn eigen weg gegaan. Daardoor heb ik eigen keuzes gemaakt en eigen technieken ontwikkeld. De kenmerken van mijn hobbybeleving kan ik aldus enigszins weergeven:

*    Fantasie. Mijn modelbaan is een eigen wereldje met eigen spoorwegmaatschappijen, gebaseerd op een zelf bedachte geschiedenis. Deze vorm van freelance-modelbouw wordt meer gezien in de Verenigde Staten, maar is hier minder bekend. Voordeel is dat men niet gebonden is aan een bepaald land of een bepaalde spoorwegmaatschappij maar zelf keuzes kan maken in benodigd spoorwegmaterieel.

*    Historische accenten. Daar geschiedenis één van mijn andere hobbies is heb ik binnen de scenery ook ruimte gecreëerd voor historische scenerymodellen. Verder vind ik veel inspiratie in de kunstuitingen binnen de fantasy-wereld en heb dit vorm gegeven in burchten en kastelen. In mijn zienswijze is de modelbaan een modelbouwwereld waar je je fantasie vormgegeven hebt. "Fantasy" speelt ook een belangrijke rol in mijn modelbouwbeleving. Mijn modelbouwwereld moet de fantasie prikkelen en ik beschouw modelbouwen als driedimensionaal schilderen. Het moet meer zeggen dan ( een model van) de werkelijkheid.

                                    

*    Binnen mijn modelbouwwereldje moet alles logisch zijn. Ik bedoel dat de treinen zinvol moeten rijden: passagiers van de ene plaats naar de andere vervoeren en goederen van industrieën naar steden transporteren. Bij olietreinen moet een raffinaderij zijn , bij een hoogoven moet een kolentrein zijn, etc. Natuurlijk is plaatsgebrek een bekend verschijnsel maar het is een uitdaging om op de beperkte ruimte de basisgegevens in model neer te zetten.

                                

*    Eén van de uitgangspunten is dat ik modellen wil die ik elders niet zie. Vele locs koop ik op een beurs om ze daarna grondig te verbouwen. Gebouwen zijn gebaseerd op fantasy-schilderijen of historische studies. Sommige modellen heb ik gebouwd op basis van zeventiende-eeuwse schilderijen.

       Vaak zie ik modelbanen die bestaan uit fabrieksmodeltreinen en gebouwde modellen van Faller, Kibri of Vollmer. Modelbouw bestaat dan uit het bij elkaar plaatsen van kant-en-klare modellen. Je moet dan wel een kunstenaar zijn in scenery-bouw om daarmee een sfeervolle inspirerende modelbouwwereld te maken. DAAR IS NIETS VERKEERDS AAN. Modelbouw is een individuele hobby en het mooiste is dat mensen plezier beleven aan dit stukje fantasie. Een ieder op zijn of haar manier. Ik hoop alleen dat sommigen in mijn manier van denken en bouwen inspiratie en ideeën opdoen.